آرایش زنان : خطرات تاتو(تتو)
یزدفردا "گردآوری برای یزدفردا "علی آبادی":در التزام به قوانين و احكام اسلامى، تفاوتى بين مرد و زن نيست. حتى برخى عقيدهدارند كه در يك نگاه كلى (نه مصداقى)، التزام زنان نسبت به دين، بيشتر از مردان است. گويااز آنجا كه خداوند ويژگيهاى مهر و محبت و رقت قلب بيشترى را در وجود زنان به وديعتنهاده است، فطرتاً گرايش آنان به دين، بيشتر از مردان است.واز نگاه جامعه شناسى هم تجربیات بشرى به اثبات رسانده كه چنانچه زنان در جامعه،عفت و پاكدامنى و اهتمام خود به دستورات دینى را حفظ كنند، مسیر حركت جامعه از فسادو بىدینى فاصله گرفته، هرزگى برخى مردان بى ایمان، مغلوب حیاى زنان پاكدامن خواهدشد. در چنین جامعهاى، علاقه و رغبت به حفظ آداب و شعائر اسلامى بیشتر به چشممىخورد.
در این نوشتار به سراغ برخى احكام مربوط به آرایش زنان كه در حفظ عفت عمومى جامعه تأثیر گذار است، رفته، آنها را بررسى مىكنیم و در ادامه به خطرات یکی از این روشها یعنی تاتو(تتو) اشاره خواهیم نمود .
از جمله احكام مورد نظر ، آرایش زنان و مسائل مربوط به آن است. قبل از هر چیز بایددانست كه اسلام به زیبایى و آرایش ارج مىنهد و آن را گرایشى خدایى مىداند.
انسان برحسب فطرت الهى، به زیبایى علاقه دارد و در جریان زندگى خود، آن را پى مىجوید.
اسلام هم این غریزه را ستوده و مورد تأكید قرار مىدهد.
در همین رابطه قرآن كریم مىفرماید:
»قُلْ مَنْ حَرَّمَزِینَةَ اللّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خَالِصَةً یوْمَ الْقِیامَةِكَذلِكَ نُفَصِّلُ الآیاتِ لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ«. )اعراف: 32) )
اى پیامبر( بگو: زیورهایى را كه خدا براىبندگانش پدید آورده، و )نیز( روزىهاى پاكیزه را چه كسى حرام گردانیده؟ بگو: این )نعمتها(در زندگى دنیا براى كسانى است كه ایمان آوردهاند و روز قیامت )نیز( خاص آنان مىباشد.این گونه آیات )خود( را براى گروهى كه مىدانند به روشنى بیان مىكنیم.
امام صادق(ع) نیز مى فرماید: »اِنَّ اللَّهَ جَمیلٌ وَ یحِبُّ الْجَمالَ«. [وسایل الشیعه، ج 5، ص 5.] یعنى خداوند زیباست و زیبایىرا دوست دارد.
شریعت اسلام، با در نظر گرفتن این فطرت طبیعى و نیز حالات روحى زن، آرایش و زینت كردنرا براى او بیش از مردان، جایز دانسته است. این جواز هم در چهره و هم در لباس جارى است.
البته اینكه مىگوییم آرایش و زینت با فطرت طبیعى زن سازگارتر است،مرادمان جنس زن بطور مطلق است.
البته بحث زینت براى مردان نیز مطرح است. اما بسیارى از امورى كه براى زنان مجازدانسته شده، براى مردان جایز نیست، مانند پوشیدن لباس ابریشم و استفاده از طلاجات. ازاین رو مسئله زینت و آرایش براى زنان، دامنه وسیعترى نسبت به مردان دارد. حتى درمواردى این عمل براى زنان از قلمرو مباح خارج و به وادى مستحب مؤكد وارد مىشود،مانند آرایش و زینت زن براى شوهر. [ازدواج در اسلام، على مشكینى، ترجمه احمد جنتى، ص 150.] و فقیهان بزرگوار فتوا دادهاند كه این موضوع گاه بهمرز وجوب مىرسد.
به طور كلى براى بانوان، زینت و آرایش، اشكال ندارد، به شرط آنكه در مقابل نامحرم آنرا بپوشاند. [احكام خانواده]
تأكید بیشتر آرایش و زینت براى زنان، از آنجا ناشى مىشود كه خداوند دو جنس مرد وزن را آفرید تا در سایه پیوند زناشویى، موجبات آرامش و مودت و رحمت را میانشانبرقرار سازد.
قرآن كریم مىفرماید: »وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَكُممَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ«. )روم: 21) و از نشانههاى او اینكه از )نوع( خودتانهمسرانى براى شما آفرید تا به آنها آرام گیرید، و میانشان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این)نعمت( براى مردمى كه مىاندیشند قطعاً نشانههایى است.
با توجه به آیه فوق، هر كدام از مرد و زن در ایجاد چنین پیوندى، نقش خاصى را بر عهده دارند. این نقش آفرینى بر اساس فطرت و غریزهاى است كه هر كدام از آن دو دارا هستند.
بر اساس آنچه بیان شد، اسلام با اصل آرایش زن موافق است، با توجه به مصالح فرد و جامعهمحدودیتهایى نیز براى آن قائل است كه بر آن اشاره مىشود.
- • آرایش زن در مقابل نامحرم
اسلام براى رعایت عفت و پرهیز از شعله ور شدن آتش شهوت در دل مردان، كه بهانحراف از جاده عفت، منتهى خواهد شد، مقرر ساخته زنان غیر از آنچه كه قهراً نمایانمىشود و غیر از كسانى كه مَحرَم او شمرده مىشوند، آرایش و زینت خود را از سایر مردانپنهان سازد. این حكم نهایت باریك بینى شریعت اسلام در زمینه حفظ ارزش و كرامتانسانى زن است، تا توسط هرزگانِ هوس ران، مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
نا گفته نماند، در میان كسانى كه بر زن محرم هستند، تنها زن و شوهر، حق دارند با قصد لذت به یكدیگر بنگرند. دیگر محرمان فقط مىتوانند بدون قصد شهوت به یكدیگر نگاه كنند. [رساله توضیح المسائل، حضرت آیة اللَّه العظمى امام خمینى]
- • فریبكارى (تدلیس)
از دیگر موارد آرایش زن كه حكم حرمت دارد، آرایشى است كه براى فریبكارى وتدلیس، انجام گیرد.
عالمان دینى علت حرمت این عمل آرایشگر را از آنجا مىدانند كه او باعث مىشود در زنانآنچنان محاسن و زیبایى بوجود آید كه واقعى نیست و نیز معایبشان به گونهاى پوشانده شودكه دیگران فریب بخورند. [شرایع الاسلام، جعفر بن حسن]
البته در كتب فقهى مصداق این نوع فریبكارى در دو جا ذكر شده است. اول زنى كه قصدازدواج دارد. دوم كنیزى كه قصد فروش او را دارند. [جواهر الكلام، محمدحسن نجفى، تحقیق و تعلیق على آخوندى، ج 22، ص 113؛ المكاسب، مرتضى انصارى،ص21.]
- • نقص و آزار جسمى
در فرهنگ اسلامى، هر گونه نقص وارد كردن به خود و دیگران، ممنوع است. از این رو،اگر زن به گونهاى آرایش كند كه مستوجب تغییر خلقت، در نتیجه نقص جسمانىاش شود،حكم ضرر بر نفس پیدا كرده و از آن نهى شده است.
بعنوان مثال اگر زن دندانهایش را به گونهاى تیز كند كه پس از مدتى، از بین برود یا بااعضاى بدنش به گونهاى عمل نماید كه، ضرر ببیند. [جواهر الكلام، ج 22، ص 114.] یا آنچه امروز به عنوان كاشت ابرو یاگونه یا عمل جراحى بینى و یا به كار بردن لنزهاى چشمى، صورت مىگیرد. در تمام اینموارد اگر اثبات شود كه انجام این اعمال مستوجب ضرر و زیان است، حكم نهى پیداخواهد كرد. آرایش كردن زن نیز مىباید توسط خودش یا زن دیگر یا شخص مَحرَمصورت گیرد؛ چرا كه آرایش مستلزم نظر كردن و دست زدن به بدن مىشود و این كار براىنامحرم، حرام است. [رساله توضیح المسائل، ص 364 و 365.]
در مجموع به نظر مىرسد، آرایش كاركنان خواهر در سازمان سپاه، باید علاوه بر شرعمقدس، تابع قوانین سپاه باشد، مثلا در مكانى كه خواهران در معرض ارباب رجوع برادرانهستند، نحوه آرایش آنان نباید مانع انجام وظایفشان گردد. یعنى به حداقل اكتفا نمایند تا همبه گناه دچار نشود و دیگران را هم در گناه نیندازند و هم وظایف خود را به نحو احسن بهانجام رسانند. موارد جزئىتر را قانون معین مىكند.
- • . ناخن
در خصوص ویژگیهاى ناخن در قسمت مردان، توضیحاتى داده شد و بیان شد كه پیامبر(ص) فرمود زنان مىتوانند، اندكى ناخنهاى خود را، نسبت به مردان، بلندتر نگه دارندتا زینتى براى آنان باشد. [من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 128.]
البته با در نظر گرفتن روایاتى كه در خصوص نظافت ناخنها و نیز روایاتى كه مسلمانانرا از تشبه به كفار منع مىكند، زنان، باید در بلند گذاردن ناخن، حد معمول و متعارف رامراعات نمایند. [نرمافزار پرسمان، دفتر نمایندگى ولى فقیه در دانشگاهها، واژه ناخن]
مسئله دیگر، حكم استفاده از مواد رنگى مانند لاك یا ناخنهاى مصنوعى بر روى ناخنهاىطبیعى است كه معمولاً براى زینت به كار مىرود. در این خصوص باید گفت، نفس استفاده ازاین مواد همچون دیگر مواد آرایشى مانند رنگ مو، سرمه، كرمهاى پوستى، روژ لب و غیره،براى زنان اشكالى ندارد، مگر به دلائلى كه ذیلاً به آنها اشاره مىشود.
1. نشان دادن اعضاى آرایش شده با مواد آرایشى، به نامحرمان. توضیح آنكه هر موضعى ازبدن زنان اگر با عملى زینت داده شود )مثل لاك زدن ناخن یا سرمه كشیدن بر چشم( مشمولحكم آیه 31 سوره نور شده، نشان دادنش به نامحرم، در شرایطى مجاز نخواهد بود.
2. مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بدن شود.
هرگاه مواد آرایشى مانند لاك، داراى جرم باشد كه در صورت استفاده، مانع از رسیدن آببه اعضاء بدن شود، باید هنگام وضو و غسل از آنها پرهیز شود.
- • عطر و ادكلن
یكى دیگر از مسائلى كه در خصوص آراستگى ظاهرى زنان مطرح است، استفاده از عطر،ادكلن و خوشبو كنندههاى مختلف است. حكم اوّلى در این گونه موارد، همچون دیگر موادآرایشى و زینتى، حلیت است؛ یعنى استفاده بانوان از عطر و ادكلن فى نفسه اشكالى نداشته .فقط نوع و چگونگى استفاده كردن از این مواد است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
از آنجا كه این گونه مواد نیز در ردیف ابزار آرایشى و زینتى به شمار مىآیند، لذا در مقابل نامحرم نباید مورد استفاده قرار گیرند. چنان كه پیامبر(ص) فرمود:
- • طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُوَخَضِىَ رِیحُهُ.
- • عطر زنان رنگش آشكار و بویش پنهان است.
و در حدیث دیگر فرمودند:
- • أَیمَاامْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلى قَوْمٍ لِیجِدُوا مِنْ رِیحِهَا فَهِىَ زَانِیةٌ. [میزان الحكمة، ج 7، ص 3341.]
- • هر زنى كه به خود عطر زند و از كنارعدهاى )مرد( بگذرد تا بویش به مشام آنها رسد، پس او (همانند) زنا كار است.
از حدیث اخیر به دست مىآید كه استعمال بوى خوش، به طور مطلق براى زنان حرام نیست، بلكه آنگاه این عمل دچار نهى خواهد شد كه زنان در مقابل مردان نامحرم از این زینتاستفاده نمایند.
این دستور اسلامى براى اجتناب از تحریك قواى شهوانى مردان و در نهایتپیشگیرى از رواج فساد و فحشاء صادر شده است. در واقع اسلام خواسته است با این نوعدستورات از شیوع هرگونه عوامل تحریك كننده جنسى در جامعه اسلامى جلوگیرى نماید [تفسیر نمونه، ناصر مكارم شیرازى، ج 14، ص 454.] تا با این عمل سعادت و سلامت جامعه حفظ شده، مسیر رستگارى اعضاى آن تضمین گردد.
كما اینكه در آیه 31 سوره نور بعد از بیان دستوراتى چند راجع به لزوم حفظ زینت توسط زنان،علت را چنین ذكر مىكند:
- • لَعَلَّكُم تُفلِحُون. (این دستورات الهى را انجام دهید) تا رستگار شوید.
البته آنچه بیان شد، مربوط به بیرون از خانه و محیط اجتماع بود. اما آرایش، زینتكردن و استعمال بوى خوش در درون خانه و براى شوهر، از دستورات مؤكد اسلام است كهمىتواند موجبات فزونى عشق و علاقه مرد به همسرش را فراهم آورد.
حضرت امام محمد باقر(ع) مىفرماید:
- • سزاوار نیست زن (براى شوهرش) بدون زیور باشدولو اینكه گردن بندى به گردن آویزد. و نیز فرمود: »هر آرایشى زن براى شوهر بكند جایز است.« [ازدواج در اسلام، ص 150.]
-
• فتاوای آیات عظام در این رابطه رهگشای خیلی از مسائل خواهد بود :
-
• استفتاء از محضر حضرت امام خمینى(ره)
- • آیا صحیح استكه اگر زنى عطر زده باشد وبه خیابان برود،بر او غسل جنابت واجبمىشود؟
پاسخ: غسل واجب نمىشود. [استفتاءآت از محضر امام خمینى]
- • استثناى دست و قرص صورت از حجاب بانوان و جواز نگاه بدون ریبه و مفسده، با آرایش است یا ساده؟و آیا زینتهایى مانند انگشتر جائز است اظهار )آشكار( شود؟ و اگر صورت آرایش شده باشد پوشاندن واجباست یا خیر؟
پاسخ:اگر درصورت آرایش موجودباشد باید پوشانده شود، و بر مرد اجنبى نیز نگاه كردن جائزنیست و همچنین در كفّین اگر داراى زینت و لو مثل انگشتر باشد.
- • آیا صلاح است براى زنها تمام گردى صورت )چه اصلاح )آرایش( كرده و چه اصلاح )آرایش( نكرده(نمایان باشد؟
پاسخ: در صورت نداشتن مفسده مانع ندارد، ولى نباید با زینت باشد.
- • با توجه به این كه یكى از آرایشهاى زنان، برداشتن موى صورت است؛ آیا این كار اشكال دارد؟
پاسخ: آرایش به نحو مزبور حرام نیست، مگر آن كه فساد داشته باشد.
- • آیا حلقه ازدواج جزء زینت آلات به حساب مىآید یا نه؟
پاسخ: اظهار آن جائز نیست.
- • آرایش كردن زن در مجلس زنانه چگونه است؟
پاسخ: اگر مفسده نداشته باشد، اشكال ندارد. [همان، ج 3، ص 256 و 257.]
- • اگر زن در دست خود زینت داشته باشد نظیر حلقه ازدواج یا انگشتر یا در وجه خود آرایش كرده باشد،آیا بر این زن واجب است كه وجه و كفّین خود را بپوشاند یا نه؟
پاسخ: پوشاندن از نامحرم در فرض مذكور واجب است.
- • آیا لاك زدن به ناخن و حنا زدن به دستها براى بانوان اشكال دارد؟
پاسخ: اشكال ندارد، ولى زینت را باید از نامحرم بپوشانند.
- • با توجه به اینكه زیر ابرو برداشتن براى بانوان »زینت« محسوب مىشود آیا پوشاندن آن از نامحرم برآنها واجب است؟
پاسخ: زینت را واجب است از نامحرم بپوشانند.
- • آیا استفاده از لوازم و مواد زینتى و آرایشى در نماز اشكال دارد؟
پاسخ: براى زن در نماز مستحب است با زیور آلات، خود را زینت دهد. و استفاده از موادو لوازم آرایشى اشكالى ندارد، ولى براى وضو باید چیزهایى مانند لاك ناخن كه مانع رسیدنآب به اعضاى وضو است و یا موادى كه مانع گذاشتن پیشانى بر مُهر است بر طرف شوند.
- • آیا استفاده از گردنبند و یا لباسى كه عكس حیوان كامل یا صورت انسان داشته باشد، در هنگام خواندننماز چه حكمى خواهد داشت؟
پاسخ: نماز باطل نیست، ولى پوشیدن لباس و یا به دست كردن انگشترى كه نقش صورتدارد، در نماز مكروه است.
- • آیا استفاده از انگشتر، گردنبند و لوازم زینتى دیگرى كه نام خداوند متعال بر آنها نوشته شده استاشكال دارد؟
جواب: چنانچه بدون وضو جایى از بدن به اسم خداوند متعال )به هر زبانى كه باشد(برسد حرام است.
- • آیا استفاده از انگشتر، گردنبند و لوازم زینتى دیگرى كه نامهاى محمد، على، حسن، حسین، فاطمه،زهرا،.... بر آنها نوشته شده است اشكال دارد؟
پاسخ: ملاك و میزان، قصد و نیت نویسنده است. اگر نام خود شخص باشد اشكال ندارد، امااگر نام معصوم علیه السلام باشد، بنابر احتیاط واجب نباید جایى از بدن را بدون وضو به آنها برساند.
- • اگر بانوان، سرمه را نه براى زینت بلكه به خاطر فوایدى كه از نظر طبّى در آن وجود دارد بزنند، در اینصورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند؟
پاسخ: اگر عرفاً زینت محسوب شود باید بپوشانند، (چه) قصد زینت داشتهاند یا نه.
- • آیا عطر زدن و یا خوشبو كردن به وسیله مواد و مایعات دیگر براى آقایان و یا بانوان در صورتى كه بوىآن به مشام نامحرم و یا محرم برسد، اشكال دارد؟
پاسخ: عطر زدن اشكال ندارد، ولى اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریك باشد،جایز نیست. [احكام خانواده، ص 308 - 304.]
-
• استفتاء از مقام معظم رهبرى:
- • بعضى از زنها ادعا مىكنند كه وجود رنگ روى ناخن مانع وضو نیست و مسح روى جوراب نازك هم جایزاست. نظر شریف جنابعالى در این باره چیست؟
پاسخ: در صورتى كه رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسیدن آب به ناخن مىباشد و وضوباطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازك باشد، صحیح نیست.
- • آیا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروىشان استفاده مىكنند، مانع از صحتوضو و غسل است؟
پاسخ: اگر صرفاً رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسیدن آب به مو شود، وضو وغسل صحیح است.
• مدتى است كه شایع شده لوازم آرایشى را از ناف جنین كه هنگام تولد از او جدا مىكنند و یا از جنین مردهمىسازند. ما گاهى از این لوازم استفاده كرده و حتى گاهى روژلب خورده مىشود، آیا اینها نجس هستند؟
پاسخ: شایعه دلیل شرعى بر نجس بودن لوازم آرایشى نیست، و تا نجاست آنها از راهشرعى احراز نشود، استفاده از آنها اشكال ندارد. [رساله اجوبة الاستفتاءات، ص 27 23 و 55.]
- • عمل زیبایى بینى از نظر شرعى چه حكمى دارد و آیا كفاره به آن تعلق مىگیرد؟
پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد و موجب كفاره نیست، لكن باید از لمس یا نظر نامحرماجتناب شود و آنچه در جواب سؤال فوق ذكر شد، مراعات گردد.
- • آیا به دست كردن انگشتر و برداشتن ابرو، زنها را ملزم به پوشاندن آنها در مقابل نامحرم مىكند؟
پاسخ: اگر زینت است باید بپوشانند.
- • آیا استفاده از عطریات و كرمهاى خوشبو براى خانمها در صورتى كه بوى آنها به مشام نامحرم برسداشكال دارد؟( بدون قصد جلب توجه نامحرم).
پاسخ: اگر جلب توجه نامحرم مىكند و یا مفسده دارد باید اجتناب نماید. [دفتر حضرت آیة اللَّه خامنهاى، مد ظله العالى، بخش استفتاءات.]
- • تتو(تاتو(تتو)) كردن ابرو از نظر شرعى چه حكمى دارد و آیا وضو و غسلدرآنهنگامصحیحاست؟
پاسخ: از نظر وضو و غسل مانعى ندارد، لكن با توجه به آن كه زینت محسوب مىگرددباید از نامحرم پوشیده شود وسعى كند در حال عادت این كار را انجام دهد تا در روزهاى اولهم از نظر غسل و وضو براى نماز دچار مشكل نشود.
همه چیز در مورد تاتو (تتو)
- • تاتو(تتو) کردن ابرو، چشم و لب و آرایش
متاسفانه امروزه خال كوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی كه اكثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناك عفونی از این طریق بی اطاع هستند.
تاتو(تتو )و آرایش دائم سالها در فرهنگها و میان ملل مختلف مرسوم بوده است. اما امروزه در میان زنان و مردان متاسفانه مُد و فراگیر شده است.
تاتو(تتو) کردن ابرو، چشم و لب به صورت آرایش دایم و ترسیم نقوش مختلف بر روی بدن، این روزها طرفداران زیادی دارد.
بعضی افراد آن را بهعنوان راهی برای زیباتر شدن برگزیدهاند، ولی برای بعضی دیگر راهی برای مطرح کردن خود در میان مردم و کسب هویت می باشد. تاتو(تتو) کردن ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد. امّا قبل از آن بهتر است دربارهاش تحقیق کنید و بیشتر بدانید تا با برداشتن گامهایی در راه محافظت از سلامت خود، دچار پشیمانی نشوید.
تاتو(تتو) نشانه یا طرحی دائمی است که با کاشتن رنگدانهها داخل پوست بهوجود میآید. سوزن یک میلیمتری داخل پوست میشود. یک سوزن به سر یک ابزار دستی که با برق کار میکند، متصل میشود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ سوراخ میکند و رنگ را داخل پوست تزریق میکند، تقریباً مثل کاری که سوزن چرخ خیاطی انجام میدهد.
این ابزار قطرات کوچک جوهر را به داخل سلولهای لایه درم پوست تزریق میکند. سلولهای این لایه پایدارند، بنابراین تاتو(تتو) به صورت دائمی روی پوست باقی میماند. اگر این جوهر فقط در خارجیترین لایه پوست یعنی اپیدرم تزریق شود، چون سلولهای این لایه مردهاند، از سطح پوست برداشته شده و رنگ تاتو(تتو) باقی نخواهد ماند. در ابتدا محل تاتو(تتو) ممکن است متورم و پوست پوست شود. در 24ساعت اول پس از تاتو(تتو) مقداری خون از پوست تراوش میکند و تراوش مایع شفاف و زردرنگی تا چند روز طبیعی است. تاتو(تتو) کردن برای بعضی افراد درد کمی دارد، ولی شاید برای دیگران تجربهای دردناک باشد.
تاتو(تتو) کردن ابروها و خطرات آن
- خطرات تاتو(تتو)
طرحهای تاتو(تتو) از آرایشهای دایم ابرو تا نقوش پُرآب و تابی که تمام سطح پشت یا بازو را میپوشاند، متفاوت است. انجام تاتو(تتو) ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود، چون در این فرآیند، سوزن می تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ میکند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن میکند. رنگهای تاتو(تتو) هم ممکن است واکنشهای ایمنی بدن را تحریک کند.
تاتو(تتو) همان خال کوبی است که درقدیم انجام می شده است، با این تفاوت که در زمان های قدیم از تصاویر شیر و اژدها برای اثبات پهلوانی استفاده می شد و امروزه صرفاً جهت آرایش، خط باریکی روی پلک چشم ، داخل ابرو یا دور لب تاتو(تتو) می شود .
برای تاتو(تتو) کردن از سوزن های مخصوص استفاده می شود و این کار غیر از درد فراوان ، خونریزی زیادی هم به همراه دارد . پس از خال کوبی نیز رعایت نکردن بهداشت فردی ، می تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت قرار دهد.
تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی در ایران نشان می دهد که یکی از بیماری های شایع عفونی و مسری در کشور ما هپاتیت است . اغلب اوقات هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به صورت مزمن باقی مانده و می تواند به نارسایی کبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود .
هر دو نوع این هپاتیت از طریق خون منتقل می شوند ، ولی تحقیقات گسترده نشان می دهد که تاتو(تتو) می تواند یکی از روشهای انتقال هپاتیت به خصوص هپاتیت نوع C باشد.
همچنین کسانی که خال کوبی می کنند ۹ برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند، در حالی که در افراد بدون خال کوبی این بیماری بسیار کمتر دیده می شود.
انجام خال کوبی در محلهای سنتی و آلوده ، اندازه و بزرگی خال کوبی ، همچنین استفاده از رنگهای سفید، زرد ، نارنجی ، قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیماری ها را افزایش می دهد.
سایر بیماری های عفونی مثل هپاتیت B ، سیفیلیس، جذام و سل نیز می تواند از طریق خال کوبی یا تاتو(تتو) منتقل شوند.
متاسفانه امروزه خال کوبی ظریف و تاتو(تتو) در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناک عفونی از این طریق بی اطاع هستند.
در خصوص ایدز نیز ثابت شده است، ویروسی که موجب ابتلا به این بیماری می شود، از سه راه اصلی آمیزش جنسی ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و مادر آلوده به بدن افراد سرایت می کند.
تحقیقات نهادهای علمی نشان داده است که به واسطه تماس سوزن با خون در عمل خال کوبی ، خطر ابتلای فرد به ایدز زیاد است و این دسته از افراد در مجموعه گروه های پرخطر قرار می گیرند
پزشکان تاکید می کنند که حتی با رعایت نکات بهداشتی ، خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های عفونی در کسانی که خال کوبی می کنند ، زیاد است و این ادعا که در تاتو(تتو) از وسایل مخصوص استفاده می شود، به هیچ وجه یک ادعای منطقی و علمی نیست
مشکلات و عوارض ناشی از تاتو(تتو) کردن چیست؟
- • عفونت
علت گزارش شده برای این مشکل استرلیزه نامناسب و نادرست وسایل تاتو(تتو) کردن و استفاده از رنگ های آلوده می باشد. تاتو(تتو)کارها برای این کار یا کم تعلیم دیده اند و یا اصلا تعلیم ندیده اند و اغلب نمی دانند که چطور وسایل خود را بهداشتی نگه دارند تا از انتقال بیماری های خونی مانند هپاتیت یا حتی ایدز جلوگیری کنند.
اگر چه تعدادی از رنگ های اضافه شده به تاتو(تتو) برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده اند اما هیچیک برای تزریق در پوست مورد تایید قرار نگرفته اند. استفاده از رنگ های تایید شده در تاتو(تتو)، خطوط را منقطع می کند. بعضی از این رنگها، رنگ صنعتی هستند که فقط بعنوان جوهر پرینتر و یا رنگ نقاشی اتومبیل مناسبند.
تاتو(تتو) مانند یک زخم باز است که یا باید آن را پوشاند و پانسمان کرد و یا با استفاده از کرمهای آنتی بیوتیک از آن مراقبت کرد تا عفونی نشود و هنگام رفتن زیر تابش آفتاب از کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد. توصیه می شود همه پس از انجام تاتو(تتو) حتما از قرار گرفتن زیر تابش مستقیم آفتاب اجتناب نمایید. و از کرمهای ضدآفتاب با حداقل SPF30 بر روی تاتو(تتو) استفاده کنید. تاتو(تتو) به عنوان راهی برای انتقال بیماری عفونی مانند هپاتیت B ، سیفلیس، جذام، سل، سرطان پوست، psoriasis ، سندروم شوک سمی و یا حتی تغییرات رفتاری شناخته شده است.
- •خطر زخمهای ناشی از عفونت
برداشتن و پاک کردن اثر تاتو(تتو) یک کار پرزحمت و پررنج است که معمولا با چند راه درمانی و هزینه های قابل توجه ای همراه است. پاک کردن تاتو(تتو) بدون ایجاد زخم شاید غیر ممکن باشد. تقریبا تمام مشکلات از وقتی شروع می شود که مردم در می یابند که از انجام تاتو(تتو) پشیمان هستند و اقدام به پاک کردن آن می نمایند.
- • انتقال هپاتیت B
هپاتیت B بزرگترین خطر را ایجاد می کند و این ویروس از طریق استفاده از سوزن مشترک تاتو(تتو) منتقل می شود.
- • انتقال ایدز
تاتو(تتو) کردن همچنین به انتشار ویروس ایدز کمک می کند. خطر افرادی را که از نوک خودکارهای خالی خودنویس برای تاتو(تتو) کردن استفاده می نمایند بیشتر تهدید می کند. دریافت ویروس HIV از طریق تاتو(تتو) کردن زیاد معمول و رایج نیست، اگر تاتو(تتو)کارها از اصول کنترل صحیح عفونت تبعیت نکنند این امکان همیشه و بالقوه وجود دارد.
- • خطر افزایش سرطان
رنگ ها و جوهر های جدید هر روزه به بازار آمده و زود هم ناپدید می شوند. این جوهرها و رنگ ها باعث تحریکات و التهابات پوستی می شوند. نکته منفی در مورد این جوهرها این است که هنوز عوارض دراز مدت استفاده از این جوهرها مشخص نشده است.
این جوهرها احتمالا می توانند باعث ایجاد و بروز بعضی از سرطانها باشند. کسانی که تاتو(تتو) می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی پوستی هستند. اگر شما زمینه حساسیتی در پوستتان دارید، پس از تاتو(تتو) کردن امکان تشدید و یا بروز آن در شما بیشتر است.
- • انتقال هپاتیت C
تاتو(تتو) کردن می تواند شاهراهی برای ابتلاءبه هپاتیت C باشد، شایع ترین عفونت ویروسی مزمن که ۲ درصد از جمعیت مردم آمریکا به آن آلوده شده اند. تحقیقات نشان داده که مردمی که در سالن های تبلیغاتی تاتو(تتو)، تاتو(تتو) کرده اند ۹ بار بیشتر از مردمی که تاتو(تتو) نکرده اند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C می باشند.
هپاتیت C می تواند از طریق تاتو(تتو) کردن بوسیله سوزن های از قبل استفاده شده توسط مشتریان قبلی و یا رنگ های استفاده شده ، نقص در تکنیک استرلیزه کردن، مانند امتحان تیزی سوزن با دست و بعد تماس آن دست با پوست کسی که تاتو(تتو) روی او انجام می شود منتقل می شود.
اگر فکر می کنید که شما در معرض بیماری های HIV ، هپاتیت C و یا هپاتیت B قرار گرفته اید حتما تست مربوط به بیماری خود را انجام داده بعد اقدام به تاتو(تتو) نمایید. در مورد هپاتیت B می توانید واکسن آن را تزریق نمایید.
هنگام تاتو(تتو) کردن حتما از سوزن های یکبار مصرف آماده و جوهر تازه و نو در ظرف های آماده استفاده نمایید و از استرلیزه شدن و ضدعفونی شدن وسایل تاتو(تتو) در دستگاه اتوکلاو مطمئن شوید.
مراقب باشید که تمیز کردن وسایل با سفید کننده ها و یا هر ضدعفونی کننده دیگر ویروس هپاتیت C را از بین نمی برد.
- مراقبتهای پس از تاتو(تتو)
بعد از انجام تاتو(تتو)، 12- 2 ساعت محل آن را با بانداژ بپوشانید. 2 بار در روز به وسیله صابون آنتی باکتریال زخم تاتو(تتو) را به آرامی بشویید و خشک کنید و مرطوبکننده بزنید.
بهتر است پس از تاتو(تتو)، به محل آن پماد آنتیبیوتیک بزنید تا خطر عفونت پوستی را کاهش دهید. تا جایی که میتوانید روی آن را نپوشانید و از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید و شنا کردن خودداری کنید.
اگر وسایل تاتو(تتو) آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماریهای کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل میشوند.
- واکنشهای آلرژیک (حساسیت)
رنگهایی که در تاتو(تتو) استفاده میشود به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کند. در این صورت پوست محل انجام تاتو(تتو) قرمز میشود و دچار خارش میشود. این حساسیتهای پوستی، سالها پس از انجام تاتو(تتو) ممکن است ظاهر شود.
- بیماریهای خونی
اگر وسایل تاتو(تتو) آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماریهای کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل میشوند.
مشکلات پوستی
در اطراف ناحیهای که رنگ تاتو(تتو) تزریق شده است، ضایعههایی به نام گرانولوما به وجود میآید که پُر از سلولهای ماکروفاژ است که تلاش میکنند رنگ تاتو(تتو) را ببلعند و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تاتو(تتو) حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تاتو(تتو) ممکن است KELOID (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد به آن هستند.
- عفونت پوستی
تاتو(تتو) ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است.
- استریل کردن وسایل تاتو(تتو)
قبل از این که تصمیم به انجام تاتو(تتو) بگیرید، مراکز و موسساتی را که در شهر شما این خدمات را ارائه میدهند، بررسی کنید. قابل اعتمادترین و مطمئنترین مکان را انتخاب کنید. موسسهای را انتخاب کنید که تمیز باشد و از نظر وجود امکانات زیر در آن محل مطمئن شوید.
- اتوکلاو
اتوکلاو دستگاهی است که با حرارت مرطوب (بخار آب) وسایل را استریل کرده و تمام میکروبها را از جمله میکروب ایدز و هپاتیت را از بین میبرد. تمام وسایلی که یکبار مصرف نیستند، باید با این وسیله پس از هر بار استفاده استریل شوند. توجه کنید الکل یا بتادین میکروب این بیماریها را از بین نمیبرند.
اگر به دستگاه فوق دسترسی نداشتید، میتوانید از گلوتر آلدئید استفاده کنید. بعد از پاک کردن وسیله ی تاتو(تتو) از هر گونه آلودگی و کثیفی، استفاده از آلدئید 2 درصد به مدت 2-1 دقیقه، ویروس HIV (ایدز) را از بین می برد و برای کاهش خطر HBV (ویروس هپاتیت B) 4 دقیقه کافی است.
گلوتر آلدئید روی فلزات خوردگی ایجاد نمیکند و به ابزارهای پلاستیکی و لاستیکی آسیبی نمیرساند. محلول گلوتر آلدئید را میتوانید از مراکز فروش مواد و وسایل دندانپزشکی تهیه کنید.
- وسایل تازه و نو
هنگامی که فرد انجام دهنده ی عمل تاتو(تتو) برای شروع کار آماده میشود، دقت کنید که آیا سوزن سر ابزار را عوض میکند و ظرف حاوی رنگ را مخصوص شما تهیه میکند یا خیر. رنگ، سوزن و ظرف حاوی رنگ برای تاتو(تتو) باید بعد از هر بار مصرف ، تعویض شوند.
- مواد ضدعفونی و مواد سفیدکننده
آلات و ابزاری که قابل استریل شدن در اتوکلاو نیستند، پس از هر بار مصرف با مواد ضدعفونیکننده و مواد سفیدکننده باید تمیز شوند: مانند میز، صندلی و ... .
- دستکش
کسی که برای شما عمل تاتو(تتو) انجام میدهد، باید دستش را با آب و صابون بشوید، دستکش لاتکس بپوشد و در طول تاتو(تتو) کردن دستش را به جاهای دیگر مثل کشو یا تلفن نزند.
- پاک کردن تاتو(تتو)
* از آنجا كه نظارت دقيقي بر نحوه عملكرد مراكز انجام تاتو وجود ندارد، مسایل بهداشتی نیز به راحتی نادیده گرفته می شوند، به ویژه عدم تعویض سوزن یكی از مهم ترین دلایل انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است.
علاوه بر تاتوی دایمی كه در آن از رنگ های شیمیایی استفاده می شود، امروزه نوع دیگری از تاتو به نام "تاتوی هنا یا مهندی" رایج شده كه در آن تنها از رنگ های گیاهی به جای رنگ های شیمیایی استفاده می شود. اما به دلیل عدم اطمینان از گیاهی بودن رنگ ها، این نوع تاتو توسط FDA یا "سازمان بین المللی غذا و دارو" ممنوع اعلام شده است.
به عقیده بسیاری از پزشكان و روانشناسان افرادی كه فقط برای تزیین و زیبایی دست به تاتو زده و به اصطلاح تاتوی دكوراتیو(تزئینی) انجام می دهند، افرادی تنوع طلب بوده و از این رو دایماً در حال تغییر رنگ یا مدل تاتوی خود و یا از بین بردن نقوش قبلی و تاتوی جدید هستند.
پس از مدتی رنگ تاتو(تتو) تغییر میکند و قرمز یا زرد میشود یا اینکه محو و بیرنگ میشود و ظاهری زشت پیدا میکند. گاهی نیز به اقتضای سن، تاتو(تتو) میکنیم، اما با بالا رفتن سن، طرز فکر ما عوض میشود و دیگر دوست نداریم نقشهای تاتو(تتو) روی پوست ما باشد. برای این که دچار این مشکلات نشویم میتوانیم از تاتو(تتو)ی موقت با حنا روی پوست استفاده کنیم که چندین روز باقی میماند و ظاهر زیبایی هم دارد.
به هر حال اگر شما تاتو(تتو)ی دائم انجام دادهاید، راه های زیر برای زدودن رنگ ها از بدن وجود دارد:
از بین بردن تاتو
پزشكان با استفاده از سه روش لیزر، جراحی و لایه برداری پوست (dermabrasion) اقدام به از بین بردن تاتو می كنند. اگرچه این روش ها برای از بین بردن تاتوهای درمانی، در صورت بروز اشكال نیز استفاده می شوند، اما اغلب در از بین بردن تاتوهای دكوراتیو(تزئینی) كاربرد دارند.
لیزر، جدیدترین روش درمانی برای از بین بردن نقوش تاتو شده در سطح بدن است. جراحی، برای انواع كوچك تاتو استفاده شده و برای انواع بزرگ و بسیار رنگی كاربرد ندارد.
لایه برداری از پوست (dermabrasion) نیز برای تاتوهای سطحی كاربرد داشته و راهی برای از بین بردن این نوع تاتوهاست.
علاوه برآن می توان از روش هایی چون كوتریزاسیون و پیوند پوست برای از بین بردن تاتو استفاده كرد.
بسیاری از روش های مورد استفاده در از بین بردن تاتو كه در جوامع غربی رایج است، در ایران نیز كاربرد داشته و پزشكان ایرانی نیز به این روش ها آگاه هستند.
* "لیزر" بهترین روش برای از بین بردن تاتو، با حداقل عوارض جانبی است. این روش به خصوص در تاتوهای وسیع و رنگی بسیار مناسب است. اما نكته مهم، توجه به "نوع لیزر" انتخابی برای از بین بردن رنگ های مختلف تاتو است. در واقع هر نوع لیزر مخصوص از بین بردن یك، دو یا چند رنگ خاص بوده و بر رنگ های دیگر بی اثر است. نكته دیگر، توجه به رنگ است. رنگ قرمز، زرد و سبز به سختی و دیرتر از رنگ های دیگر و رنگ های مشكی و آبی سریع تر و بهتر از بقیه رنگ ها به درمان پاسخ داده و محو می شوند و در نهایت این كه عمق تاتو نیز بسیار مهم است. به طوری كه هر چه عمق تاتو بیشتر باشد، نیاز به اشعه برای درمان بیشتر است. با این همه درمان و محو كامل تاتو امكان پذیر نبوده و برای از بین بردن آن به جلسات متعدد لیزر درمانی نیاز است كه بی شك هزینه فراوانی را نیز در برخواهد داشت.
خود درمانی ها و عوارض ناشی از آن ها
متأسفانه برخی برای از بین بردن تاتو به جای مراجعه به پزشك، از روش های كاملاً غیر بهداشتی و یا شاید غیرانسانی مثل استفاده از سیگار داغ یا جسم داغ استفاده می كنند! كه این روش ها نه تنها تاتو را از بین نمی برند، بلكه عاملی برای ایجاد زخم، سوختگی دایمی در محل، عفونت و... به شمار می روند.
خود درمانی های اینچنینی فقط بر مشكلات شخص افزوده و او را با وضعی نامساعد روانه بیمارستان می كند. در 90 درصد موارد درمانی برای این بیماران وجود نداشته و اثر زخم ناشی از تماس جسم داغ یا سیگار با محل تاتو، تا پایان عمر باقی می ماند كه شاید این، كمترین عارضه این خود درمانی ها باشد.
شاید اگر تاتو كردن در ایران نیز مانند جوامع غربی به عنوان راهی برای درمان نقایص افراد نیازمند مطرح شده و به آن از منظری دیگر نگریسته شود، پیشرفت های چشمگیری نیز از طریق علمی در این روش درمانی ایجاد گردد.
پزشكان آمریكایی اخیراً برای درمان نقایص ابرو، روش جدیدی ارایه كرده اند كه در آن ابتدا محل مورد نظر(ابرو) با تاتو مشخص شده و به اصطلاح "خط ابرو" برای فرد ایجاد می شود و چهار هفته پس از این مرحله در محل خط ابرو، جوانه مو كاشته و با رشد جوانه های مو و ایجاد مو در خط ابرو، ابرو كاملاً ترمیم می شود.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 24,نوامبر,2024